Liikelahja ja mainoslahja – opas
Lähes jokainen yritys ostaa liikelahjoja ja mainoslahjoja, joten olemme luoneet pienimuotoisen ostajan oppaan, jossa käsittelemme mainostuotteita ja yrityslahjoja. Saat yleistietoa ja kerromme, mitä kannattaa ottaa huomioon niiden tilaamisessa.
Mikä on liikelahja?
Liikelahjat ovat lahjoja, joita yritykset antavat.
Liikelahjat ovat yrityksen antamia lahjoja, jotka he antavat asiakkaille, työntekijöille ja yhteistyökumppaneille. Yrityslahjan arvo vaihtelee sen mukaan kenelle lahja annetaan ja mikä on sen tarkoitus.
Useimmiten liikelahjat maksavat alle 80 euroa (alv 0 %), mutta voivat olla myös hinnaltaan arvokkaampia. Yritykset ostavat tämän tyylisiä lahjoja kymmenistä kappaleista tuhansiin – riippuen tuotteen hinnasta, asiakkaan tarpeesta ja budjetista. Yrityslahjat / liikelahjat ovat tietynlaisia VIP-lahjoja, joita ostetaan vähemmän kuin mainoslahjoja. Liikelahja on yleisnimitys yritysten antamille lahjoille, mutta samaa tarkoittavaa sanaa kuulet käytettävän eri termeillä kuten esimerkiksi asiakaslahjat, edustuslahjat, henkilöstölahjat ja henkilökuntalahjat.
Miksi ostetaan ja annetaan liikelahjoja?
Syitä on monia, miksi ostetaan ja annetaan liikelahjoja sekä mitä niillä halutaan viestiä.
Liikelahjalla halutaan luoda syvällisempiä asiakassuhteita sekä myös parantaa suhteita omiin sidosryhmiin. Yrityslahjoja voidaan antaa omille työntekijöille ja yhteistyökumppaneille kiitokseksi esimerkiksi hyvin suoritetusta työstä. Liikelahjan ideana on ilahduttaa, muistaa, kiittää, palkita, motivoida ja sitouttaa eli luoda parempia asiakas- sekä työsuhteita. Yrityslahjalla voidaan myös mainostaa, mutta se useimmiten tehdään hillityn tyylikkäästi.
Mitä tuotteita ostetaan liikelahjaksi?
Se mitä tuotteita ostetaan yrityslahjaksi vaihtelee suuresti ja siihen vaikuttavat monet tekijät esimerkiksi kenelle se annetaan, mihin ajankohtaan ja tarkoitukseen. Liikelahjoja, joita yritykset ostavat ovat esimerkiksi villahuovat, lahjakortit, keittiöveitset, grillisetit, laadukkaat termospullot & juomapullot, lyhdyt, kyntteliköt, taskulamput, takit, hupparit, kodin sisustustuotteet, korut, kylpytakit, pyyhkeet, laadukkaat reput, laukut, kylmälaukut, ruokalahjat, herkkukorit, arvoesineet, teknologiatuotteet tai johonkin harrastukseen liittyvät tuotteet. Liikelahjat ovat arvokkaampia ja henkilökohtaisempia kuin mainoslahjat, joten useimmiten sen hankinta tehdään harkitummin ellei ole kiire toimituksen kanssa.
Liikelahjoihin myös useimmiten toteutetaan yrityksen logo, mutta monesti se tehdään hillitymmin verrattuna mainoslahjoihin, jotta lahjan saajalle olisi tuotteelle parempi käyttöarvo. Kaikki eivät halua käyttää tuotetta, jossa on jonkun firman logo todella näkyvästi. Tämä ei ole kuitenkaan minkäänlainen ongelma, jos meiltä kysytte koska tapoja on monia, miten tuote voidaan brändätä. Meiltä saat vinkit, miten yrityksen logo saadaan näkymään tuotteessa hillityn tyylikkäästi ilman, että se häiritsee ketään. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!
Milloin annetaan yrityslahjoja?
Liikelahjamyynnissä on kaksi suurta sesonkiaikaa, ne ovat joulu ja kesä. Jouluna yritykset antavat joululahjoja ja ne jaetaan useimmiten ennen joululomille lähtöä. Kesälahjat annetaan ennen kesälomia ja juhannusta. Lahjoja kuitenkin ostetaan koko ajan, riippuen asiakkaiden tarpeista. Usealla yrityksellä on tilaisuuksia ympäri vuoden, joissa he haluavat antaa lahjoja.
Mikä on mainoslahja?
Mainoslahjat ovat edullisia mainostuotteita.
Edullisia logolla painettuja mainostuotteita yleisesti kutsutaan mainoslahjaksi. Mainoslahjan hinta on edullinen ja normaalisti yksittäinen tuote maksaa alle kymmenen euroa. Edullisilla mainostuotteilla on myös kansainvälisempi nimi, giveaways ja tätä sanaa kuulet Suomessa kutsuttavan nimellä ”give away tuotteet”.
Hinnaltaan halpoja mainoslahjoja annetaan uusille ja vanhoille asiakkaille sekä oman yrityksen henkilökunnalle. Niitä myös jaetaan muun muassa messuilla, tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Edullisia jakotuotteita ostetaan normaalisti suurempia määriä verrattuna arvokkaampiin yrityslahjoihin. Promootiotuotteet, jakotavarat, myynninedistämistuotteet ja menekinedistämistuotteet sanoja kuulet käytettävän mainoslahjoista.
Miksi ostetaan ja annetaan mainoslahjoja?
Syitä on monia, miksi ostetaan ja annetaan mainoslahjoja sekä mitä niillä halutaan viestiä.
Mainoslahjoilla useimmiten halutaan parantaa yrityksen tunnettuutta ja se on yksi tapa markkinoida omaa firmaa, sen tuotteita tai palveluita. Mainostuotteita voidaan myös antaa kylkiäisenä vaikkapa silloin, kun yritys myy tuotteen tai palvelun ja haluaa luoda lisäarvoa tilaukselle lahjoittamalla kaupan yhteydessä mainoslahjan. Tuotelanseeraus tilaisuuksissa annetaan myös usein mainostuotteita.
Mainoslahjat ovat osa markkinointimixiä, joilla yritetään saada brändi tunnetuksi ja herättää kiinnostusta sitä kohtaan. Markkinoinnin ja mainonnan tavoitteena on saada parannettua myyntiä ja siihen sijoitetaan rahaa, jonka lopullinen tarkoitus on tuottaa investoinnit moninkertaisesti takaisin.
Mitä tuotteita ostetaan mainoslahjaksi?
Saatat miettiä, että minkälaisia tuotteita ostetaan mainoslahjoiksi, joten mainitsemme näistä muutamia.
Mainoslahjoja ovat muun muassa usb-muistitikut, puhelimen varavirtalähteet (powerbank), t-paidat, kassit, lippikset, pipot, tuubihuivit, kangaskassit, huulirasvat, kynät, avaimenperät, kaulanauhat / avainnauhat, heijastimet, stressipallot, aurinkolasit, karkit / makeiset, pastillit, purukumit, suklaat, mukit, vesipullot, juomapullot, sateenvarjot, sadeviitat, hiirimatot, mikrokuituliinat, toimistotarvikkeet, plasmasytyttimet, ensiapulaukut, ämpärit, pelit ja lelut sekä monet muut edulliset tuotteet. Mainoslahjatuotteet ovat niitä, joihin logo tai muu mainos painetaan tai kaiverretaan – välillä hillitymmin tai joskus suhteellisen näkyvästi.
Miksi logo kannattaa lisätä tuotteeseen?
Useimmiten asiakkaat haluavat oman yrityksen logon tuotteeseen, koska se on mainostuote ja lahjan vastaanottajan tulee muistaa, mistä on lahjansa saanut. Logon personointi tuotteeseen helpottaa myös verotuksellisia asioita ja sillä saat pidettyä tyytyväisenä mm. kirjanpitäjät, verottajan ja muut henkilöt, jotka haluavat tietää, miksi kyseinen tuote on ostettu.
Tuotteisiin oma logo näillä menetelmillä – painatus, kaiverrus ja brodeeraus
Mainosviestin tai logon personointi tuotteisiin onnistuu monella eri menetelmällä, mutta jokaiseen on tuotekohtaiset ratkaisut ja suositukset.
Painomenetelmät, joilla logo personoidaan tuotteisiin:
- Tampopainatus
- Silkkipainatus
- Siirtokuva (tulostettu tai silkkipainettu)
- Digipainatus
- Sublimaatiopainatus
- Laserkaiverrus
- Brodeeraus
Mainostuotteisiin, jotka eivät ole tekstiiliä, lähes aina tehdään painatus tampo- ja silkkipainatuksella. Tampopaino –menetelmällä painoalue on pienempi verrattuna esimerkiksi silkkipainatukseen. Silkkipaino –tekniikka on myös erittäin suosittu menetelmä ja sillä voidaan painaa kovat tuotteet sekä myös tekstiilit.
Silkkipainatuksella on mahdollista toteuttaa printti, joka esimerkiksi kiertää juomapulloa. Tampopainatuksella tämänlainen kaareva painatus ei ole mahdollista toteuttaa, vaan painatuksen leveys on huomattavasti kapeampi.
Digi-, siirtokuva- ja sulbimaatiopainatus ovat näiden lisäksi vaihtoehtoiset painotekniikat, jota käytetään silloin, kun muilla menetelmillä ei saada luotua toivottua lopputulosta. Siirtokuvapainatus tehdään useimmiten pehmeille materiaaleille, tekstiileihin ja muille tuotteille. Digipainatus toteutetaan mm. kovapintaisiin mainoslahjoihin. Sublimaatiopainatus tehdään polyesterikankaalle tai vaikkapa mainosmukeihin.
Logo voidaan myös laserkaivertaa puusta ja metallista valmistettuihin tuotteisiin. Lasiin voidaan myös kaivertaa laserilla, mutta se riippuu tuotteesta ja mihin kohtaan logo kaiverretaan. Kyseinen menetelmä saattaa rikkoa lasin pintajännitteen, joka heikentää tuotteen kestävyyttä ja esimerkkinä voisi mainita astiankonepesukestävyyden.
Brodeeraus on erinomainen menetelmä tekstiilien yksilöintiin. Brodeerauksella tarkoitetaan, että brodeerauskone ”ompelee” logon tekstiiliin. Logo voidaan brodeerata vaatteiden ja muiden tekstiilien lisäksi esimerkiksi reppuihin.
Me autamme sinua painotekniikoihin liittyvissä asioissa ja mielellämme suosittelemme teille, kannattaako logo brändätä tuotteeseen painatuksella, kaiverruksella tai brodeerauksella.
Me tarjoamme vinkkejä, miten yrityksenne logo saadaan näyttämään mahdollisimman tyylikkäältä kaikissa tuotteissa.
Oikein valitut yrityslahjat ja mainostuotteet auttavat brändin rakentamisessa
Brändi on yritys, tuote tai palvelu (tuotemerkki) ja siihen myös yhdistetään muun muassa yrityksen kulttuuri, arvot, yritysilme, identiteetti ja logo. Yritys pystyy vaikuttamaan oman brändin luomiseen markkinoinnin avulla, mutta asiakkaat ja muut lopulta päättävät, minkälainen mielikuva heille siitä jää.
Tämän takia yrityksen kannattaa tarkkaan harkita, että minkälaisilla yrityslahjoilla ja mainoslahjoilla omaa brändiään mainostavat. Mieti minkälaisen viestin haluat välittää. Yrityksen arvot ja graafinen ohjeisto tulee pitää mielessä, kun seuraavan kerran tilaat mainostuotteita tai muita lahjoja.
Mikäli yrityksenne tuotteet tai palvelut ovat korkealaatuisia, niin silloin ei kannata ostaa halpoja ja huonolaatuisia mainostuotteita, vaan antakaa asiakkaillenne laadukkaita mainoslahjoja. Tällä tavoin luotte yhtenevän ja tasokkaan mielikuvan teidän brändistä.
Mainoslahjojen ja liikelahjojen ostaminen ei kuitenkaan ole vaikeaa, kun on apua tarjolla. Meiltä saat lahjaideoita ja tuote-ehdotuksia, jotka sopivat juuri teidän yritykselle. Oli kyseessä edullinen tai arvokkaampi tuote – kaikki tuotteet tarjoamme teille edullisesti, kilpailukykyiseen hintaan.
Yrityslahjan verotus
Teitä saattaa kiinnostaa, miten käsitellään liikelahjat kirjanpidossa ja verotuksessa, joten kerromme muutamia asioita, joista on hyvä olla tietoisia ennen kuin ostatte firmalle lahjoja.
Mainoslahjat ovat aina verovähennyskelposia, koska ne ovat edullisia massoittain jaettavia mainostuotteita.
Yrityslahjojen verotus vaihtelee sen mukaan kenelle lahja annetaan ja muun muassa minkä hintainen tuote on. Yrityksen omille työntekijöille annettavat lahjat ovat useimmiten verovähennyskelpoisia, kun taas asiakkaille ja muille yhteistyökumppaneille jaettavat tuotteet saattavat joutua veronalaiseksi – kaikki tämä riippuu tuotteesta ja sen hinnasta.
Kuten jo aiemmin mainitsin, että liikelahjojen hinta on normaalisti alle 80 euroa ilman arvonlisäveroa (alv 0 %) ja tämä on hyvä nyrkkisääntö, kun olet antamassa esimerkiksi henkilökunnalle yrityslahjoja. Mikäli hinta ylittää 100 euron arvonlisäverollisen hinnan, niin ennen tilausta on hyvä tarkistaa verotuksellinen puoli esimerkiksi teidän yrityksen kirjanpitäjältä tai verottajalta.
Lahjoja annettaessa on hyvä pitää mielessä, että liikelahjoja voidaan antaa ainoastaan heille, jotka edesauttavat yrityksen toimintaa eli niille, joilla on jokin yhteys teidän yritystoimintaan. Mikäli annat vaikkapa omalle kaverille firmalahjan, joka ei ole missään tekemisissä teidän yritystoiminnan kanssa – siitä pitäisi maksaa veroa.
Muista nämä asiat, kun tilaat vaatteet, mainoslahjat ja liikelahjat logolla
Mainosvaatteita, mainoslahjoja ja liikelahjoja logolla ostavan henkilön on hyvä tietää tiettyjä asioita, jotta tilaaminen on vaivatonta eikä tuota turhia ongelmia.
1. Tuotteen hintaan vaikuttaa tilattava määrä (tilausmäärä)
Kun olet tilaamassa yritykselle tuotteita, niin on hyvä jo ennen tarjouspyyntöä tarkistaa, että kuinka monta tuotetta haluatte tilata. Pyydä tarjous sille määrälle, mitä olet tilaamassa.
Pieni tilausmäärä on normaalisti jonkin verran kalliimpi, verrattuna suurempiin tilauksiin. Tässä viittaan yksittäisen tuotteen hintaan, en kokonaissummaa.
Yksi kikka, jota onneksi yhä vähemmän asiakkaat käyttävät on se, että he pyytävät tarjouksen suuremmalle määrälle kuin ovat tilaamassa. Syy tähän on, että asiakas toivoo saavansa paremman tarjoushinnan tilaamilleen tuotteille. Toki voi tuntua kivalta tehdä näin, mutta siitä ei hyödy kukaan, vaan ainoastaan, sillä aiheutetaan turhia ongelmia. Hinnoittelu perustuu määriin.
2. Yrityksen logon painatus, brodeeraus ja kaiverrus vaikuttavat tuotteen hintaan
Haluatko tuotteisiin yrityksen logon? Jos haluat logon painettuna, brodeerattuna tai vaikkapa kaiverrettuna, niin se nostaa tuotteen hintaa. Haluatko tietää tarkalleen mitä maksaa – ota yhteyttä, niin laskemme kustannusarvion.
3. Logon lisääminen tuotteeseen pidentää toimitusaikaa
Logon personointi tuotteeseen pidentää normaalia toimitusaikaa noin 1-3 viikolla. Tämä on toki tapauskohtaista, kun liikelahjatuotteita on tosiaan tuhansia ja osalla on lyhyempi toimitusaika kuin toisilla.
Toimitusaikojen suhteen hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että ilman painatusta saatte tuotteet noin 1-2 viikossa, kun taas logolla painetut tuotteet toimitetaan teille noin 2-4 viikossa.
4. Painoaineisto / logo olisi hyvä olla vektorigrafiikkana
Jotta painatukset, brodeeraukset ja kaiverrukset olisivat helpoiten toteutettavissa, niin teidän olisi hyvä toimittaa tuotteeseen yksilöitävä logo tai kuva vektorigrafiikkana. Mikäli teillä ei ole logosta vektoriversiota, niin graafikkomme voi muokata sen painokelpoiseksi lisäkustannusta vastaan.
Vektorit ovat normaalisti .ai, .pdf, .eps -päätteisiä tiedostoja. Jpg tai png kuvatiedostot eivät ole vektoreja.
Mikäli et ole varma, että onko logo vektorigrafiikkana, voit lähettää sen meille sähköpostitse liitetiedostona ja me tarkistamme sen painokelpoisuuden.
5. Emme myy yksittäiskappaleita
Meiltä et saa ostettua yhtä tai muutamaa tuotetta, sillä olemme keskittyneet myymään suurempia määriä. Palvelemme teitä ilomielin, kun olet tilaamassa kymmeniä, satoja tai tuhansia tuotteita.
Ota yhteyttä, niin tarjoamme toiveidenne mukaiset yrityslahjat / liikelahjat ja mainoslahjat personoituna yrityksen omalla logolla tai mainosviestillä!